Konstnärsparet Hamm-Kamanger träffades 1998 på en kebabpizzeria i Helsingfors, där båda arbetade. Under arbetet föddes idén om ett gemensamt konstprojekt, ett projekt som visades i Konsthallen i Helsingfors år 2000. Sedan dess har konstnärsparet arbetat sida vid sida.
Dzamil Kamangers verk Fängelselakan är en förstoring broderad med moulinégarn av ett fotografi taget av Röda korset. Organisationen tog fotot av Kamanger och hans fängelsekamrater i fängelset i Al-Romadi, Irak och skickade det till Kamangers släktingar som ett livstecken. I verket som återger fotografiet har Kamanger med en långsam och mödosam teknik broderat in obearbetade känslor från tio år i fångenskap, känslor som den civila fången från kriget mellan Irak och Iran fortfarande bär med sig.
Kamanger har i demonstrativt syfte sytt på verket Fängelselakan utanför skyltfönstren till europeiska märkesaffärer. Enligt konstnären bländar Europa med sitt välstånd och sina lyxprodukter, medan vardagen för en flykting ofta är ett tungt slit för att ha råd med det allra nödvändigaste. I Kamangers verk förenas de egna upplevelserna, både i hans hemland Iran och senare som flykting i Finland, med en positiv livsinställning och drömmar om något bättre.
Kalle Hamms 80 Comments on Freedom bildas som namnet säger av 80 kommentarer, som berättar om den individuella frihetens och medborgarrättigheternas historia och utveckling, från upplysningstiden till idag. Konstnären ifrågasätter att jämlika rättigheter för olika grupper har uppfyllts. Enligt konstnären underlättar det inte främjandet av rättigheterna att kapitalismen omvandlar Upplysningstidens slagord till retoriska fraser. Det ekonomiska tänkandet har också förvandlat upplysningens symboler till massprodukter, vilket har vänt bort människornas uppmärksamhet från de oinfriade löftena mot konsumerandet.
Konstnärsträff: Ons 1.2. kl. 18-19. Museets inträdesavgift.
Finlands Fotografiska Museum
Projektrummet
Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki