Vattenforskarens dotter är fotografikonstnären Susanna Majuris (f. 1978) första omfattande privatutställning i Finland. Majuris sagobetonade fotografier har tidigare väckt uppmärksamhet bl.a. i New York, St. Petersburg, Tokyo och Reykjavik. Med på utställningen finns både tidigare fotografier av Majuri och de verk som skapats för den här utställningen, Kultakolikot/Guldmynt (2009), Lumikettu/Snöräv (2009) och Vesiputous/Vattenfall (2009). "Mina nya bilder väcker hos mig en barnslig glädje: jag skriver på språk som jag inte ännu kan läsa!", säger Majuri.
Under de senaste åren har vattnet blivit ett allt viktigare element i Majuris fotografier. Det är både en symbol och ett skyddande och avslöjande medium, där bl.a. systerskap, vänskap och erotisk kärlek mellan flickor är möjliga. På de nyaste fotografierna rör sig gestalterna i undervattenslandskap. Som bakgrund för fotografierna har Majuri använt bl.a. ett lopptorgsfynd i form av ett lock från en chokladask, som avbildar en flock uppflygande änder, eller den vintriga väggen på ett ryskt museum. Majuri låter göra jättelika, upp till sex meter breda vaxdukar av bilderna, som hon sedan sänker ned på bottnen av en simbassäng. Modellerna dyker ned i vattnet på duken.
Susanna Majuri berättar att hon hittade vattnet när hon sökte efter färger: "Det finns antydningar i färgerna och man ska vara ödmjuk med dem. När jag tittar efter riktigt noga kan färgen tala till mig och be mig bygga en scen för den." Platserna där Majuri har fotograferat ligger ofta på Island, i Norge, på Färöarna eller i Sverige. Som modeller för sina bilder ber fotografen okända, lokala människor ställa upp. Trots att man kan känna igen de fotograferade platserna som nordliga är det inte bara fråga om geografi i Majuris foton. Färgerna omdirigerar platserna. Vägen antyds också i verkens namn, oftast på det språk som talas i landet där fotografierna är tagna. Översättningarna av namnen bär på betydelser: de kan ha samma syfte eller berätta en annan historia på det andra språket.
Många av Susanna Majuris fotografier har sitt ursprung i musik, sagor och berättelser. Ett av utställningens äldsta verk Sun Set River (2002) har inspirerats av PJ Harveys stycke The River (2001). I sången för floden bort allt det smärtsamma och för med sig befrielsen. I verket Mykines (2007) försvinner den vita gestalten i det vita - eller stiger fram från det vita - beroende på den uppmärksamhet och ömhet hon får, alldeles som det osynliga barnet i Tove Janssons bok. Bröderna Grimms saga Die Sterntaler/Stjärnslantarna har gett inspiration till fotografens verk Nimetön/Namnlös (2007). I sagan ger en fattig flicka sitt sista klädesplagg till ett frysande barn och blir stående naken i stjärnfallet, som förvandlas till silverslantar.
Susanna Majuri är utexaminerad från konstakademin i Åbo, Turun taideakatemia, och Konstindustriella högskolan. Hon är konstnär vid Galerie Adler som verkar i New York och Frankfurt. Majuris verk har också ofta visats på utställningar av gruppen The Helsinki School vid Konstindustriella högskolan. Majuri har bl.a. fotograferat omslaget till PMMP:s skiva Veden varaan.
Träff med konstnären: Susanna Majuri presenterar utställningen för publiken (på finska) 7.2. kl. 14 och 16.5. kl. 14. Inträdesavgift till museet.
Tilläggsinformation om utställningen:
Amanuens Tiina Rauhala, 09-6866 3622, tiina.rauhala@fmp.fi Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Tilläggsinformation om verkstäder, guidningar och utställningarnas kringmaterial: Museilektor Erja Salo, (09) 6866 3620, erja.salo@fmp.fi
Guidebokningar: tfn 09-6866 360, ti-fre 9-12
Finlands Fotografiska Museum
1. våningen
Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors