Suomen valokuvataiteen museo osallistuu vuosina 2021-2022 Looking to Understand Inclusion -hankkeeseen, jota rahoittaa Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelma. Hankkeen tavoitteena on tarjota siihen osallistuville organisaatioille ja kasvattajille tukea VTS -metodin käytössä sosiaalisen inkluusion työkaluna. Hanke on jatkoa kolmevuotiselle Permission To Wonder -hankkeelle.
Hanke käynnistyi marraskuussa 2021 koulutuksella Alicantessa, Espanjassa.
Hankkeen partnerit ovat:
Irlanti – Dublin City Council’s Arts Office & LAB Gallery, Dublin
Alankomaat – VTS Nederland, Amsterdam
Suomi – Suomen valokuvataiteen museo, Helsinki
Tanska - Børnemuseet Muserum, Roskilde
Espanja – CREA 360, Cocentaina
Mikä on VTS -menetelmä?
VTS (Visual Thinking Strategies) on visuaalisten taiteiden opetukseen kehitetty opetusmenetelmä, jossa taide on kriittisen ajattelun, vuorovaikutustaitojen ja kuvanlukutaidon oppimisen väline. Menetelmässä taidetta / kuvia käytetään ajattelun, vuorovaikutustaitojen, kulttuurisen kompetenssin, kielitaidon ja kuvanlukutaidon oppimisen välineenä. Menetelmän avainsanat ovat oppijalähtöisyys, avoimien kysymysten käyttö sekä näköhavainnon sanallistaminen. Menetelmä luottaa yksilön näkemiseen, yhdessä näkemiseen ja yhdessä oppimiseen eikä edellytä ennakkotietoja. Ohjaaja ei jaa tietämystään tai etsi oikeita vastauksia vaan pysyy neutraalina.
Menetelmä perustuu kolmeen runkokysymykseen, jotka johdattelevat ryhmää:
Mitä tässä kuvassa on meneillään?
-Avoin kysymys innostaa paitsi listaamaan nähtyä, myös etsimään merkityksiä.
Mikä kuvassa havaitsemasi saa sinut sanomaan niin? tai Mitä näet kuvassa, mikä saa sinut sanomaan niin?
-Kysymys auttaa katsojaa etsimään kuvasta perustelun siitä tehdyille johtopäätöksille.
Mitä vielä voimme löytää?
-Kysymys luo tunteen yhdessä katsomisesta ja aktivoi osallistujia löytämään yhä uusia merkityksiä kuvasta.
VTS -menetelmä perustuu yhdysvaltalaisen psykologi Abigail Housenin ja museopedagogi Philip Yenawinen työhön. Suomessa menetelmää tekee tunnetuksi VTS Suomi ry.