Kokoelmanosto-kirjoitussarja on vuodesta 2010 alkaen tarjonnut kurkistuksia Suomen valokuvataiteen museon yli kahden miljoonan valokuvan kokoelmaan. Museon, eli meidän suomalaisten yhteisen, valokuvakokoelman kartuttaminen ja siitä huolehtiminen on tärkeä osa museon vuosittaista työtä. Kokoelmahankintapäätökset ovat myös yksi tapa, jolla museossa käytetään valtaa, vaikka tämä työ näkyy ulospäin vain vähän. Tässä tekstissä tutustutaan vuoden 2022 kokoelmakartuntaan ja erityisesti kokoelmiin hankittuihin valokuvataideteoksiin.
Valokuvat, esineet ja muu aineisto päätyvät museon kokoelmiin ostoina, lahjoituksina ja nykydokumentoinnin kautta. Ostamalla hankitaan pääasiassa valokuvataidetta suomalaisilta tai Suomessa toimivilta valokuvataitelijoilta. Museon kulttuuri- ja valokuvahistoriallinen kokoelma karttuu yleensä lahjoituksin. Nykyajan kuvakulttuuria ja käyttökuvaa tallennetaan ja dokumentoidaan myös nykydokumentointi- ja tallennushankkeilla.
Valokuvataiteen osuus museon kokoelmassa on määrällisesti pieni, mutta sisällöllisesti keskeinen. Valokuvateoksia yli kahden miljoonan kuvan kokoelmassa on noin 10 000. Museon hyvin rajallinen teoshankintabudjetti mahdollistaa vuosittain teosostoja vain muutamalta valokuvaajalta. Maltillinen, hallittu kartunta on hyvä periaate, mutta on selvää, että nykyisillä hankintamäärärahoilla suomalaisen valokuvataiteen laajasta kentästä vain pieni murto-osa on mahdollista tallentaa Valokuvataiteen museon kokoelmaan. Onneksi nykyään valokuvataidetta hankkivat kokoelmiinsa Valokuvataiteen museon lisäksi suuri osa muistakin suomalaista nykytaidetta tallentavista taidemuseoista.
Viime vuosina Valokuvataiteen museon kokoelmahankinnoissa pitkäjänteinen teema on ollut kokoelman monimuotoisuuden vahvistaminen. Museokokoelmille on historiallisesti tyypillistä, että niissä ovat yliedustettuina yhteiskunnassa ja taidemaailmassa valtaa pitäneiden, etuoikeutettujen ryhmien teokset ja tarinat. Valokuvataiteen museon kokoelmahankinnoissa tavoitteena on kartuttaa kokoelmiin tasokasta, kiinnostavaa valokuvataidetta ja kiinnittää samalla erityistä huomiota siihen, että marginalisoitujen ryhmien tekijyys ja representaatiot museon kokoelmassa lisääntyvät. Huomiota kiinnitetään siis myös siihen, että kokoelmataitelijoiden kokonaisuus paremmin kuvaisi suomalaisen taidekentän moninaisuutta.
Vuoden 2022 teoshankinnat: Tradeka-kokoelma
Kokoelmakartunnan osalta keskeisen tärkeää on vuonna 2017 Osuuskunta Tradekan kanssa alkanut yhteistyö, jossa kartutetaan museon kokoelman osana olevaa osuuskunnan nimikkokokoelmaa Tradekan taloudellisella tuella. Tradeka-kokoelmaan hankitaan vuosittain teoksia nuorilta tai uransa alkupuolella olevilta suomalaisilta tai Suomessa toimivilta valokuvataitelijoilta.
Vuoden 2022 ensimmäinen Tradeka-kokoelmahankinta oli taitelijapari Sheung Yiun ja Pekko Vasantolan teos Bus, jonka teemoja ovat internet-ajan valokuvauksen erikoiskysymykset, kuten tekoälyt, kuva-algoritmit ja kuvapankit.
Tradeka-kokoelmaan hankittiin myös kolme vedosta Karoliina Paatoksen sarjasta Heroes. Sarja dokumentoi perinteiseen maskuliinisuuteen usein yhdistettävän rodeokulttuurin sisällä kukoistavaa lgbt+ yhteisöä Yhdysvalloissa.
Lisäksi kokoelmiin hankittiin Utu-Tuuli Jussilalta sarjasta Härmä teokset 30/04/2018, 16/03/2016 ja 17/03/2016. Härmä-sarja käsittelee ikääntymistä, yksinäisyyttä, valvontaa ja sen absurdiutta taitelijan edesmenneen isoäidin kautta. Yksin asuneen muistisairaan vanhuksen turvaksi asennettu valvontakamera päätyi valvomaan häntä itseään ja myöhemmin autioksi jäänyttä pihapiiriä eläinvieraineen.
Jussi Lautun In/Visibility -teoskokonaisuus koostuu muunsukupuolisten omakuvista. Sarjasta hankitut seitsemän teosta on suunniteltu ja toteutettu yhdessä kuvissa esiintyvien henkilöiden kanssa. Kuvattavat ovat itse päättäneet, miten haluavat tulla kuvissa nähdyiksi.
Veera Konstilta hankittiin kokoelmaan teokset Hannele ja Narri ja varas. Konsti kyseenalaistaa ja karnevalisoi luonnon kuvaamisen perinteitä ja haastaa huumorin keinoin pohtimaan suhdetta luonnon esittämiseen taiteessa ja luontokuvassa.
Vuoden 2022 teoshankinnat: taidetta Etsimessä
Vuonna 2022 Tradeka-kokoelman lisäksi toteutuneet teoshankinnat kohdistuivat Etsin-näyttelyyn pysyvästi esille tuleviin teoksiin. Etsin -näyttelyyn hankittiin Marja Pirilän ja Petri Nuutisen yleisön mukaan ottava camera obscura –teos Tubes, Noora Sandgrenin teos Avaruus (mikrobit), Bruno Caldas’n teos Supervision sekä Heidi Lunabban camera obscura –teoksia. Valokuvan moniulotteisuutta luotaavan pysyvän näyttelyn teoshankinnoissa korostui taitelijoiden kiinnostus valokuvan olemuksen ja valokuvan varhaishistorian ilmiöiden pohtimiseen. Näyttelyyn hankittiin jo aiemmin Jenni Hailin teos daguerreotypiatekniikalla toteutettu teos Mennyt ystävä.
Tuoreista kokoelmahankinnoista Etsimeen saatiin esille paitsi taidetta, myös Nadir Mohamudin ja Salma Jaman perustaman helsinkiläisen Malimania -muoti- ja lifestylebrändin muotikuvia, kuvaajinaan Hayley Lê ja Salamata Mboup. Malimanian kuvat ovat syntyneet tekijöidensä halusta haastaa muotikuvan kapeaa kuvastoa.
Vuoden 2022 teoslahjoitukset
Teoshankintojen lisäksi museo sai vuoden aikana lahjoituksena muun muassa Ismo Höltön, Kalevi Pekkosen, Matti Saanion ja Kari Salosen näyttelyvedoksia.
Kulttuuri- ja valokuvahistoriallisen kokoelman kartunta 2022
Kulttuuri- ja valokuvahistorialliset kokoelmat karttuivat pääasiassa lahjoituksin. Lahjoituksia tarjotaan vuosittain paljon enemmän kuin museon on mahdollista ottaa vastaan. Lahjoitustarjouksia punnitaan suhteessa museon kokoelmapolitiikkaan ja olemassa olevaan kokoelmaan. Vuonna 2022 kokoelmiin saatiin lahjoituksena muun muassa yksi daguerreotyyppi, Valokuvauksen opiskelijat VORY ry:n arkistoaineistoa, valokuvausalan pienpainatteita 1900-luvun alusta, pikkupojan käytössä 1950-luvulla ollut pienkamera ja sillä otettuja valokuvia, telefoto-kuvanlähetyslaite ja varhaisia esimerkkejä digitaalisin menetelmin tehdystä valokuvataiteesta 1980-luvulta. Jonkin verran ostettiin pienillä summilla kirpputoreilta käyttökokoelma-aineistoa pysyvään Etsin-näyttelyyn sekä konservoinnin opetuskokoelmaan.
Tätä kirjoitettaessa eletään kevättä 2023. Vuoden 2023 teoshankintoja on jo suunniteltu ja valmisteltu yhdessä taiteilijoiden kanssa. Useita lahjoituksia on otettu vastaan, mutta vielä useammalle lahjoitustarjoukselle on jouduttu sanomaan ei. Tilannetta helpottaa, että osa niistä on voitu ohjata toisiin museoihin, joiden kokoelmiin ne ovat olleet toivottuja lisiä. Tasapainottelu monimuotoisen ja monipuolisen, mutta määrällisesti kestävän kartunnan välillä on pysyvä haaste, jonka kanssa museossa jatkuvasti työskennellään. Paljon kiinnostavaa ja merkityksellistä on onneksi jo tallennettu. Osaan näistä kuvista voi tutustua verkossa museon Finna-näkymän kautta.
Anni Wallenius, intendentti, kokoelmat, toukokuu 2023