Emma Sarpaniemen leikkisät ja yhteisölliset omakuvat haastavat miehisen katseen – nousevan nuoren tähden näyttely avautuu Valokuvataiteen museo K1:ssä

emma_sarpaniemi_self-portrait-as-a-lowly-worm_2022.jpg

Emma Sarpaniemi: Honey Crunch
14.6.–6.10.2014
Valokuvataiteen museo K1, Kämp Galleria, Mikonkatu 1, Helsinki

Median vierailuaika näyttelyyn to 13.6. klo 11–12.
RSVP martta@juni.fi / 040 519 2199

Emma Sarpaniemi on kiistatta yksi suomalaisen valokuvauksen nousevista nuorista tähdistä. Sarpaniemen leikkisät, naiseutta ja yhteisöllisyyttä tutkivat kuvat ovat olleet laajasti esillä kansainvälisestikin, viimeksi arvostetulla valokuvafestivaalilla Les Rencontres d’Arles´issa Ranskassa. Honey Crunch on Sarpaniemen ensimmäinen laajempi yksityisnäyttely, joka yhdistää kaksi pitkäkestoista kuvasarjaa toisiinsa.

Sarpaniemi suunnittelee, lavastaa ja puvustaa omakuvansa, joiden lähtökohtana on usein kirpputorilta löytynyt vaate tai esine. Arkielämän tavalliset esineet – hedelmät, pallot ja lelut nousevat kuvissa huomion kohteiksi – ikään kuin symboleiksi – usein humoristisella tavalla.

”Kuvat syntyvät kuin aarteen etsinnän kautta. Saatan etsiä joitain tiettyjä asioita kirpputorilta, kuten vaikka mattopiiskoja mutta päädyn löytämään jotain muuta, joka kiinnostaa värinsä tai muotonsa tai käyttötarkoituksensa vuoksi”, Sarpaniemi sanoo. ”Löytäminen on osa prosessia, enkä halua ostaa mitään uutena.”

Vaikka kuvat ovat lavastettuja, on Sarpaniemelle tärkeää tunnistaa itsensä jokaisesta kuvasta, ja niiden erilaiset hahmot mahdollistavat minän rakentamisen yhä uudestaan ja uudestaan. Feministisessä taiteessa omakuva on toiminut symbolina sille, että naiset ovat voineet kuvata itseään ja omaa maailmaansa miehisen katseen ulkopuolella. Sarpaniemen valokuvat ilmentävät feminiinisyyttä leikin ja luovuuden tilana. Kuvien kehollisuuden taustalla vaikuttaa myös Sarpaniemen balettiharrastus, joka kesti yli 12 vuotta.

”Leikkiminen ja huumori ovat minulle tärkeitä asioita ja tapa katsoa ja lähestyä maailmaa, kuten myös kollektiivinen tekeminen ja jaettu ilo”, Sarpaniemi sanoo.

Sarpaniemen työt jatkavatkin kollektiivisen taiteen tekemisen perinnettä, josta useat feministitaitelijat tunnetaan. Solidaarisuus, toisen tukeminen ja ihmissuhteista huolehtiminen työskentelyn sisällä ovat luoneet olosuhteet toimijuudelle, joka muuten olisi ollut mahdotonta. Sarpaniemen kuvat, joissa on mukana hänen läheisiä ystäviään, eivät ole vain omakuvia tai kuvia ystävistä, vaan jotain yhteistä ja jaettua. Kuvaushetkellä taiteilija määrittelee yhdessä ystäviensä kanssa feminiinisyyttä ja olemisen tapoja suhteessa toiseen.

Honey Crunch -näyttely koostuu kahdesta kuvasarjasta, joita Sarpaniemi on työstänyt jo useamman vuoden ajan. When the Sun goes down We see Lemons (2019 – jatkuva) tutkii yhdessäoloa, läheisyyttä ja naiseuden määritelmiä kollektiivisten ja performatiivisten omakuvien kautta. Sarpaniemen astuessa kameran toiselle puolelle yhdessä ystäviensä kanssa valokuvaajan ja kuvattavan väliset rajat hämärtyvät. Two Ways to Carry a Cauliflower (2021 – jatkuva) on performatiivinen valokuvasarja, joka tutkii naisten omakuvaa leikin keinoin. Vapauttaakseen kohteen ja katseen tietyistä patriarkaalisista naiseuden ihanteista, Sarpaniemi luo kuviinsa leikkisän ja herkän hahmon. Kuvien nainen käyttäytyy ja esiintyy omien ehtojensa ja sääntöjensä mukaan.

Emma Sarpaniemi

Emma Sarpaniemi (s. 1993) on helsinkiläinen valokuvataiteilija. Töissään Sarpaniemi tutkii naiseuden määritelmiä performatiivisten omakuvien kautta. Omakuva on Sarpaniemelle leikkikenttä, jossa taiteilija pyrkii horjuttamaan perinteisiä käsityksiä naiseudesta, ja kääntämällä leikkisyyden voimavaraksi hän kokee mahdollisuuksia uusiin olemisen tapoihin ja muotoihin.

Sarpaniemi on valmistunut valokuvataiteen kandidaatiksi Haagin Royal Academy of Art (KABK) korkeakoulusta 2019. Sarpaniemen teoksia on ollut esillä gallerioissa, museoissa ja festivaaleilla sekä Suomessa että ulkomailla muun muassa Les Rencontres d’Arlesissa, European Month of Photography festival Luxemburgissa, Suomen valokuvataiteen museossa, Wäinö Aaltosen museossa, Galerie Anita Beckersissä, ja Miettinen Collectionissa. Taiteilijan teoksia on Suomen valokuvataiteen museon, HAM Helsingin taidemuseon, Turun taidemuseon, Valtion taideteostoimikunnan, Jenny & Antti Wihurin rahaston taidekokoelmassa, Museum Folkwanging, Miettinen Collectionin ja Heinon taidesäätiön kokoelmissa sekä yksityisissä kokoelmissa Suomessa, Saksassa, Hollannissa ja Sveitsissä.

Lisätiedot sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:

Martta Louekari, Juni communications
martta@juni.fi

Tiedotteen kuva: Emma Sarpaniemi: Self-portrait as a Lowly Worm, 2022.