Osana Helsinki Darkroom Festivalia järjestetty Nuorten valokuvauskilpailu 2022 on tullut päätökseensä. Yhteistyössä Suomen valokuvataiteen museon kanssa järjestetty kilpailu oli avoin kaikille Suomessa asuville 16–20 vuotiaille. Kilpailuun osallistui yhteensä 37 nuorta ympäri Suomen. Palkintojenjako finalisteille ja kilpailun voittajan julkistaminen järjestetään 20.4. klo 17–18 Valokuvataiteen museon (Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki) Prosessi-tilassa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
Yu Yuen teos Memory 02 (phantom) (2021)
Nuorten valokuvauskilpailu 2022 finalistit ovat Seela Joensuu, Joonas Kokkonen ja Yu Yue. Kaikki kolme finalistia palkitaan yhteistyökumppaneiden JAS Tekniikan, Suomen Interfoto Oy:n sekä Kameratorin tarjoamilla filmikameroilla ja filmeillä. Lisäksi finalistit saavat vapaavalintaisen Suomen pimiötaiteilijat ry:n järjestämän kurssin Helsingissä sijaitsevalla Mörk -pimiöllä. Kolmesta finalistista valitaan yksi voittaja, joka palkitaan Nuorten valokuvauskilpailun kunniakirjalla. Voittaja julkistetaan palkintojenjakotilaisuudessa keskiviikkona 20.4. Valokuvataiteen museon Prosessi-tilassa.
Nuorten valokuvauskilpailun tavoitteena on innostaa nuoria tekijöitä oman valokuvauksellisen ilmaisun laajentamiseen. Kilpailu mahdollistaa finalisteilleen teknisen osaamisen kehittämisen ja erilaisten analogisen valokuvan tekniikoiden kokeilemisen.
Kilpailu on osa ensimmäistä kertaa järjestettävää Helsinki Darkroom Festivalia. Suomen Kulttuurirahaston tuella toteutetun kunnianhimoisen hankkeen taustalla on suomalaisten valokuvataiteilijoiden aktivoituminen ja organisoituminen valokuvaan liittyvän aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämiseksi. Tätä aineetonta kulttuuriperintöä ovat muun muassa analogisen valokuvan tekemisen monet eri tekniikat.
Joonas Kokkosen teos Lottamainen maisema (2021)
“Olen kuvannut filmille muutaman vuoden, ja noin puolen vuoden ajan opetellut pimiötyöskentelyä. Saan filmistä otteen. Ihan konkreettisen otteen. Filmi on käsin kosketeltavaa, elävää ja haurasta. Sekä prosessi että itse kuvan laatu. Filmikuva hengittää helpommin, ei jämähdä samalla tavalla kuin digitaalinen. Filmin kanssa työskennellessäni tulee sellainen olo, että tässä tehdään taidetta. Omin pikku kätösin veistän kuvia. Minulle se myös alitajuntaisesti validoi tekemistäni taiteeksi. Pimiössä valokuvat heräävät henkiin, tulevat kolmiulotteisiksi ja fyysisiksi esineiksi. Ei vain nolliksi ja ykkösiksi. Filmin kanssa täytyy malttaa, olla kärsivällinen ja rauhoittua tilanteeseen. Voi laskeutua muun maailman kiireestä omaan kuplaan,” kertoo Joonas Kokkonen kuvaillessaan omaa suhdettaan analogiseen valokuvaukseen.
Kilpailun finalistit ovat kiinnostuneita valokuvan henkilökohtaisuudesta ja poliittisuudesta
Nuorten valokuvauskilpailuun osallistuttiin kymmenen kuvan portfoliolla sekä omasta työskentelystä kertovalla tekstillä. Näissä teksteissä korostuivat valokuvan tekemisen henkilökohtaisuus, mutta toisaalta myös vapaus, vastuu ja väistämätön poliittisuus.
“Valokuvaajalla on paljon valtaa ja vastuuta. Se on aina valinta, mistä tekee kuvan ja minkä kuvan antaa maailmalle nähtäväksi, ja tämä valinnan poliitisuutta ei voi välttää. Tämän vastuun kanssa joudun usein sisäiseen konfliktiin ja sen pohtiminen on loputon etuoikeus. Haluan kantaa vastuuta työstäni, haastaa omia käsityksiäni ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun kuvieni kautta,” sanoo Kokkonen.
Seela Joensuun teos Epistaksis – omakuva 1 (2022)
Poliittinen on henkilökohtaista, ja toisaalta henkilökohtainen on poliittista. Kaikkia finalisteja yhdistää lisäksi se, että he tekevät mustavalkoista valokuvaa.
“Kiinnostukseni valokuvausta kohtaan kehittyi mustavalkoisten elokuvien katsomisen kautta. Lapsena tauotin kohtauksia katsoakseni niitä yksittäisinä kuvina, keskittyäkseni yksityiskohtiin. Kuvaan täysin itsekkäistä syistä. Kuvaan ilmaistakseni itseäni ja sisäistä näkemystäni. Kuvaan muistaakseni ja tullakseni muistetuksi. Haluan kuvata katoamista ja kehollisuutta, kauneutta ja kauheutta, rakkautta ja raakuutta. Ja haluan esittää ne harmaan eri sävyin, ajattomina ja arkipäiväisinä,” kuvailee Seela Joensuu.
Finalistit ovat aloittelevia valokuvan tekijöitä, mutta yhdellä heistä on jo takanaan pari näyttelyä. Yu Yuen kuvia oli esillä viime vuonna virtuaalisessa Annantalossa järjestetyssä Mitä Valo Kuvaa! -ryhmänäyttelyssä, sekä SAVE -mediataidetapahtumassa, jonka järjestivät Kuvataidekoulujen liitto, AV-arkki ja Koulukino ry.
“Kuten vanha sanonta kuuluu, se mitä näet, on se mitä ajattelet. Vangitsemalla ulkomaailmaa tallennan samalla sisäistä maailmaani. Tällä hetkellä yritän käyttää valokuvausta välineenä ilmaista ajatuksiani, tunteitani ja omaa näkökulmaani,” kertoo Yu Yue omasta työskentelystään.
Nuorten valokuvauskilpailun tuomarit kiittelevät erityisesti kilpailuun osallistuneiden tapaa ajatella ja lähestyä maailmaa valokuvan kautta
Kilpailun tuomareina toimivat Suomen valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka, valokuvataiteilija ja Helsinki Darkroom Festivalin taiteellinen johtaja Natalia Kopkina ja valokuvaaja Milja Laakso Valokuvataiteen museon Photofuss -nuortenryhmästä.
“Kilpailuun osallistuneilla oli hienoja pohdintoja liittyen omaan työhön ja siihen, miten näkee maailmaa ja mitä haluaa kuvata,” sanoo Laakso.
Nuorten valokuvauskilpailu 2022 palkintojenjako järjestetään Valokuvataiteen museon Prosessi-tilassa (Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki) keskiviikkona 20.4.2022 kello 17–18. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
Haastattelupyynnöt
Jenna Jauhiainen
Viestintävastaava
Helsinki Darkroom Festival
+358 40 836 1188
Yhteystiedot
Suomen valokuvataiteen museo
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki