Alunperin MIhailov on koulutukseltaan insinööri ja alkoi valokuvata 28-vuotiaana. Kun KGB löysi hänen omasta vaimostaan ottamansa alastonvalokuvat, Mihailov erotettiin tehtaasta missä hän työskenteli. Näin alkoi hänen päätoiminen valokuvaajan uransa.
Mihailov on yli 30-vuotisen uransa aikana tuottanut teoksia, jotka jo luokitellaan klassikoiksi. Samalla hänen työskentelynsä on kuitenkin hakenut radikaaleja ja provokatiivisia muotoja. Mihailov kritisoi taiteessaan neuvostoyhteiskuntaa lempeän ironisesti ja hänen töissään on näkyvillä vahvan humaani, tunteisiin vetoava ja humoristinen lataus. Hänen näyttelynsä ja kirjansa ovat herättäneet suurta kansainvälistä huomiota ja liikuttanut ihmisiä niin idässä kuin lännessäkin.
Mihailovin valokuvasarjat poikkeavat toisistaan tyylillisesti ja esteettisesti. Tämä tekee luokittelun vaikeaksi. Yhteinen nimittäjä on kuitenkin Mihailovin käsitys valokuvasta mediana: hänen mielestään valokuvan funktio on edistää ymmärrystä ja suhdetta yksilön ja yhteiskunnan välillä.
Näyttelyssä on esillä kuvia Mihailovin koko pitkän tuotannon ajalta. Sarjassa Red Series (1968-75) jokaisessa kuvassa esiintyy jokin punainen objekti jokapäiväisessä tilanteessa. Tämä viittaa neuvostoajan punapropagandaan ja näyttää sen uudessa valossa. Salt Lake (1986) puolestaan esittää ihmisiä kylpemässä suolavedessä - paikassa, joka näyttää likaviemäriltä keskellä tehdasaluetta. Perestroikan ja kommunismin romahduksen myötä syntyneet By the Ground (1991) ja At Dusk (1993) kertovat "uudesta vapaudesta", jokapäiväisestä elossa selviämisen raadollisesta kamppailusta kapitalistisen Ukrainan kaduilla.
Mihailov sai työstään Hasselblad-palkinnon vuonna 2000.
Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki