AdeYn humoristisissa valokuvissa tanssijoiden alastomat kehot ovat asettuneet painovoimaa uhmaaviin akrobaattisiin asentoihin sekä erilaisia muodostelmia tuottaviin kasoihin. AdeY:n tavoitteena on vangita teoksiinsa niitä pieniä yhteiskunnallisen sorron, eristämisen, ahdistuksen ja masennuksen hetkiä, joilla on keskeinen rooli ihmisen olemassaolossa.
AdeY käyttää julkaisualustanaan Instagramia, joka on poistanut tämän teoksia palvelusta useita kertoja. Vaikka taiteilija on muokannut kuviaan alustan vaatimusten mukaisiksi, on hänen sosiaalisen median tilinsä suljettu toistuvasti sääntörikkomusten vuoksi. AdeY onkin kritisoinut Instagramia mainostajien miellyttämisestä, seksismistä ja homofobiasta. Miksi Instagram sallii kuvia, jotka seksualisoivat naisia, mutta ei salli kuvaa toisiaan halaavista miehistä, AdeY kysyy. Vaikka teoksessa on esillä alastomia kehoja, AdeY korostaa, että ne eivät siitä huolimatta ole seksuaalisia.
AdeYn (Ruotsi / Iso-Britannia, asuu Kööpenhaminassa) poikkitaiteellinen tausta on performanssissa, koreografiassa, nykytanssissa ja valokuvauksessa. AdeY suunnittelee valokuvateostensa muodon ja koreografian tanssijoiden kanssa, joiden elämäntarinat ja -tilanteet vaikuttavat teoksiin.
Näyttely on valittu Suomen valokuvataiteen museon Projekti-tilaan avoimessa haussa. Projekti-tila on tarkoitettu näyttelyille ja hankkeille, joissa valokuvaa tai muita linssipohjaisia medioita käytetään taiteen, nykytaiteen tai tutkimuksen välineenä. Tila esittelee kiinnostavia näyttelykokonaisuuksia sekä tuoreilta että vakiintuneemmilta tekijöiltä.
Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki