Daido Moriyama, Harumi, Chuo, Tokyo, 1970. Weekly Playboy, Oct 1970. © Daido Moriyama, Daido Moriyama Photo Foundation.

Daido Moriyama: Retrospektiivi

Japanin suurin valokuvaaja ensimmäistä kertaa Suomessa.

“En tiedä, onko yksittäisissä valokuvissa ideoita, maailmoja, historiaa, ihmisyyttä, kauneutta, rumuutta vai ei yhtään mitään. Oikeastaan en välitä. Minä vain kerään ja tallennan ympärilläni olevia asioita sen kummemmin teeskentelemättä.” 
- Daido Moriyama 

Lähes 60-vuotisen uransa aikana Daido Moriyama on mullistanut käsityksemme valokuvauksesta. Hän kuulusteli maailmaa kamerallaan ja haastoi valokuvauksen, kuvien levityksen ja kuluttamisen roolin.  

Moriyama syntyi Ikedassa, Osakassa vuonna 1938. Toisessa maailmansodassa kärsimänsä tappion jälkeen Japani oli USA:n armeijan miehityksen alaisena, joka toi mukanaan ripeän länsimaistumisen ja taloudellisen murroksen. Noiden vuosikymmenten aikana Moriyamalla oli visio valokuvauksesta massamedian levittämänä demokraattisena kielenä. Amerikkalaisten taiteilijoiden kuten William Kleinin ja Andy Warholin inspiroimana hän toi myös näkyville kapitalistisen yhteiskunnan ristiriitoja.   

Näyttely kartoittaa Moriyaman taiteellista polkua lähtien hänen tuotannostaan japanilaisissa lehdissä, siitä, kuinka hän haastoi kuvajournalismin, vaikutti Provoke-liikkeessä, ja hänen radikaalista näkemyksestään, jonka hän kiteytti valokuvakirjassaan Farewell Photography (1972). Tuolloin muotoutui myös hänen ainutlaatuinen estetiikkansa, joka tunnetaan nimellä are, bure, boke, joka tarkoittaa japaniksi rakeista, sumeaa ja epätarkkaa.

1980-luvun alussa Moriyama toipui hiljalleen luovasta ja henkilökohtaisesta kriisistä. Sen jälkeen hänen tuotantoonsa kehittyi visuaalista runollisuutta, jonka kautta hän käsitteli identiteettiään ja valokuvauksen, muistin ja historian olemusta. Tuolloin Moriyama myös innostui uudestaan katuvalokuvauksesta ja kuvasi satoja kilometrejä Tokiota, New Yorkia, Pariisia, Lontoota ja monia muita kaupunkeja. Moriyama on kuuluisa rouheista mustavalkokuvistaan, mutta hän ei kaihda myöskään värejä ja digitaalivalokuvausta, sillä nämä olivat sopivia työkaluja nykypäivän kulutusyhteiskunnan kuvaamiseen. Tämä näyttely päättyy Record-lehteen, Moriyaman elämäntyön kulminaatioon, jota hän tuottaa vielä tänäkin päivänä.  

Moriyama on koko uransa ajan kysynyt perustavanlaatuista kysymystä valokuvauksen olemuksesta. Hän karsasti taiteen dogmatismia ja vintagevedosten fetisointia ja korosti sen sijaan valokuvauksen saavutettavuutta ja toisinnettavuutta sen radikaaleimpina voimavaroina.  

DAIDO MORIYAMA: A RETROSPECTIVE
Curated by Thyago Nogueira, Instituto Moreira Salles.

IMS logo

 

Näyttely on saanut valtionavustusta Museovirastolta.

K1
Kämp Galleria

Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki

8.3.–2.6.2024
Teoskuvia

Ääniopas Daido Moriyaman näyttelyyn
Valokuvataiteen museon kuraattori Päiviö Maurice Omwami kertoo äänioppaassa näyttelystä. Ääniopas on kuunneltavissa suomeksi ja luettavissa suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi.
Podcast
Kuva ois kiva -podcastin 30. jaksossa keskustellaan valokuvataidekirjoista – vieraana julkaisija/kustantaja Iina Esko.
Osoite
Kämp Galleria
Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
Katso kartalla Kämp Galleria
Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
16/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Osoite
Kaapelitehdas
Kaapeliaukio 3, 00180 Helsinki
Katso kartalla Kaapelitehdas
Aukioloajat
ti–pe 11–19, la–su 11–18
Liput
16/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy