Valokuvataiteen museon kevät ja kesä on omistettu ekologisille kysymyksille. Turkkilaisen kuraattorin ja tutkijan Basak Senovan kuratoiman Helsingin valokuvabiennaalin 2014 päänäyttely ottaa valtaansa koko museon ison näyttelytilan.
Ecological Fallacy (suom. Virhepäätelmä) on tilastotieteen termi, joka tarkoittaa ajattelussa tapahtuvaa virhettä. Näyttelyn nimi viittaa siis erehdykseen tai väärään olettamukseen aineiston tulkinnassa. Biennaalin teokset kyseenalaistavat nämä väärät oletukset, joihin valtaapitävät tahot kuten hallitukset, yritykset ja pankit kaikkialla maailmassa syyllistyvät. Myös maailman ekologista tasapainoa rikkovat voimat kyseenalaistetaan, samoin meitä otteessaan pitävät harhaluulot.
Helsingin valokuvabiennaali on kuin sauma, joka siirtää ekologisia virhepäätelmiä koskevan tiedon visuaaliseen muotoon sekä valokuvan että liikkuvan kuvan todellisuuksiin. Näyttelyissä etsitään taiteellisia lähestymistapoja, joiden avulla voi tuottaa ja käsitellä ympäristöä koskevaa tietoa sekä sen vääristymiin sisältyviä kriittisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia puhetapoja.
Valokuvabiennaali tutkii taiteellisen tutkimuksen keinoin syitä, jotka ovat ekologisten katastrofien taustalla eri puolilla maailmaa. Kameraan pohjaten kaikki biennaalin taiteilijat luovat yhteyksiä yleisöön ja siten jakavat omat ekologisia virhepäätelmiä koskevat käsityksensä, löytönsä ja huolenaiheensa.
Ecological Fallacy näyttelyn taiteilijat ovat Valokuvataiteen museossa: Ali Cherri, Daniel G. Andújar, Hana Miletic, Jawad Al Malhi, Jesper Just, Mary McIntyre, Olof Jarlbro, Raqs Media Collective, Serkan Taycan, Willie Doherty ja Société Réaliste.
Valokuvataiteen museon näyttelytilassa kuraattori Basak Senovan kokoaman Ecological Fallacy -näyttelyosion kanssa käy vuoropuhelua Mustarinda-seuran työstämä kokonaisuus Objects on Oil. Mustarinda-seura on syventänyt ekologisiin kysymyksiin keskittyvää teemaa ja käsittelee näyttelyssä luontokuvamme ja -suhteemme muutosta arkistojen, arkkitehtuurin, metsän ja energian näkökulmista.
Objects on Oil nostaa huomion kohteeksi fossiiliperustan, jonka päälle inhimillinen kokemus, taloudellinen toiminta ja koko yhteiskunta rakentuvat. Erityisen huomion kohteeksi nousevat tämän materiaalisen perustan ymmärtämiseen liittyvät katkokset. Inhimillisen toiminnan ja ei-inhimillisten olioiden väliset riippuvuussuhteet ovat arkielämässä hämärtyneet lähes näkymättömiin. Ne siirtyvät väistämättä yhteiskunnallisen kehityksen keskiöön ilmaston lämpenemisen ja fossiilitalouden purkautumisen myötä.
Objects on Oil / Mustarinda Valokuvataiteen museossa: Jenna Sutela, Martti Kalliala, Karoliina Lummaa, Paavo Järvensivu, Guy Ben-Ner, Ilkka Halso, Anna-Kaisa Rastenberger, Sofia Lahti.
JULKAISU
Biennaalin yhteydessä julkistetaan Ecological fallacy -julkaisu, joka on osa Mustarindan julkaisusarjaa. Biennaalijulkaisun artikkelit tarjoavat teoreettisia työkaluja tilanteen käsittelemiseksi ja eteenpäin siirtymiseksi. Julkaisun päätoimittaja on tutkija Paavo Järvensivu ja toimittajat Noelia Martinez (Suomen valokuvataiteen museo) ja kuraattori Basak Senova. Julkaisun graafinen ulkoasu on Pauliina Leikaksen.
SEMINAARI
29. maaliskuuta 2014 järjestetään seminaari Valokuva fossiilinihilismin aikakaudella, jossa tieteen ja taiteen ammattilaiset pureutuvat biennaalin teemaan liittyviin kysymyksiin. Tervetuloa seminaariin Kaapelitehtaan Hima & Sali -ravintolaan klo 11-16.
Koko HPB14-tapahtuman 19 taiteilijaa ovat:
Ali Cherri (Beirut/Pariisi)
Barbaros Kayan (Istanbul)
Braco Dimitrijević (Pariisi)
Daniel García Andújar (Barcelona)
Hana Miletic (Zagreb/Bryssel)
Jawad Al Malhi (Itä-Jerusalem)
Jesper Just (New York)
Marja Helander (Helsinki)
Mary McIntyre (Belfast)
Oliver Ressler (Wien)
Olof Jarlbro (Helsingborg/Sofia)
Raqs Media Collective (New Delhi)
Serkan Taycan (Istanbul/Helsinki)
Société Réaliste (Pariisi)
Tamás Dezső (Budapest)
Tomislav Gotovac (Zagreb)
Tuula Närhinen (Helsinki)
Willie Doherty (Donegal/Derry)
Yane Calovski (Skopje)
Biennaaliin kuuluvat näyttelyt ovat Valokuvataiteen museon lisäksi esillä L3-makasiinissa Jätkäsaaressa, Galleria U:ssa (Unkarin kulttuuri- ja tiedekeskuksen Balassi-instituutti), Helsingin yliopiston pääkirjastossa (Kaisa-talo). Basak Senovan ja Branko Franceschin yhdessä kuratoima osio on esillä Valokuvagalleria Hippolytessä ja valokuvaaja Barbaros Kayanin projekti nähdään julkisissa tiloissa eri puolilla Helsinkiä: Hippolyte-gallerian käytävässä, Valokuvataiteen museon ulkoseinässä sekä ravintola Hima & Salissa Kaapelitehtaalla.
Partnerit:
Valokuvataiteilijoiden Liitto ry
Mustarinda-seura
Suomen valokuvataiteen museo
Valokuvagalleria Hippolyte
Tukijat:
Alfred Kordelinin säätiö
British Council
Image
Opetus- ja kulttuuriministeriö
SAHA, Istanbul
Schenker
Suomen Kulttuurirahasto
Svenska Kulturfonden
Visuaalisen taiteen keskus Frame
Yhteistyökumppanit:
Visio
Sokos Hotel Aleksanteri
HOK-Elanto
Suurlähetystöt
Tanska
Ruotsi
Helsinki Photography Biennial on Valokuvataiteilijoiden Liiton parillisten vuosien keväällä järjestämä tapahtumasarja, joka esittelee suomalaista ja kansainvälistä valokuvataidetta.
HPB14 on Valokuvataiteilijoiden Liiton / Valokuvagalleria Hippolyten yhteistyössä Suomen valokuvataiteen museon kanssa tuottama näkyvä ja moniulotteinen tapahtumakokonaisuus taidemuodolle, jonka rooli niin suomalaisen kuin kansainvälisenkin nykytaiteen eräänä kiinnostavimmista ilmaisumuodoista on kiistaton.
Valokuvataiteilijoiden Liitto edistää ja tukee valokuvaan pohjaavia taidemuotoja sekä ajaa jäsentensä ammatillisia, taloudellisia ja sosiaalisia asioita.
Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki
Muualla verkossa
Lisätietoja koko biennaaliohjelmistosta http://www.hpb.fi/
Lisätietoja Mustarinda-seurasta: www.mustarinda.fi