Näyttelyssä on esillä kolme uutta veistosinstallaatiota: No Return Policy, Damocles’ Sword ja Death is always in our mind. Muovipohjaisissa, hyperrealistisissa veistoksissa on vahva kansallisia ja kansainvälisiä sotakoneistoja ja niihin liittyvää vallankäyttöä sekä yksilön moraalia kritisoiva tematiikka.
Veistosryhmässä No Return Policy (2010) nähdään kaksi tuntematonta sotilasta, jotka lähetetään puulaatikoissa määrittelemättömään kohteeseen sotimaan – Afganistaniin, Irakiin tai kenties Pakistaniin – kuin he olisivat kertakäyttöaseita, jotka voi lähettää pikapostina minne tahansa ”rauhan nimissä”. Damocles’ Sword -teoksessa (2010) kirkkaan valkoinen ohjus riippuu katsojan yläpuolella muistuttamassa sekä vallanpitäjien että tavallisten kansalaisten perimmäisestä epävarmuudesta ja turvattomuuden tunteesta.
Aikaisemmassa tuotannossaan Eugenio Merino on käsitellyt nyky-yhteiskuntien epämukavia totuuksia pilkkaamalla politiikan, taiteen, uskonnon ja terrorismin keskeisiä symboleja ja niihin liittyviä julkisuuden henkilöitä. Merinon irvaileva vahakabinetti näyttää pitkää nenää kulutus- ja julkisuuskeskeiselle maailmalle.
”Taiteilijan velvollisuus on häiritä ja herätellä ihmisiä omaperäisillä ajatuksilla. Minulle tuo velvollisuus tuntuu luontevalta, ja mainosmaailman manipuloivasta ja teennäisestä kielestä on siinä suurta apua.”
Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki