![Saraste kuvasi lehtikuvaajan uransa alussa paljon muotikuvia - muun muassa sarjan Liisa Suvannon Marimekolle suunnittelemia uniikkivaatteita. Nainen punaisessa paidassa ja hameessa. Hänen takanaan on takka, jonka edessä lattialla on maalauksia ja tyhjiä kehyksiä.](/sites/default/files/styles/cols_4/public/migrated/2015-LeenaSaraste/7a_leenasaraste_marimekko_1.jpg?itok=65DUOLOE)
Saraste kuvasi lehtikuvaajan uransa alussa paljon muotikuvia - muun muassa sarjan Liisa Suvannon Marimekolle suunnittelemia uniikkivaatteita.
![Heijastus 1. <br />Joseph Nicéphore Niépce<br />Maailman vanhin säilynyt valokuva, 1827<br />Gustave LeGray, Maailman vanhimmat säilyneet pilvet, 1851<br />Kuvakooste ja ompelu Leena Saraste, 2009<br /><br />[A Stitch in Time] What was going on in Niépce's mind in 1827 when he was at home, exposing a view of his neighbours' rooftops for an entire day, almost eight hours? Was he bored, or just excited? The clouds sped in the sky, shadows turned. Did he look at his own reflection, or was the window open? Until that day he had always failed in capturing a real view. Saraste helped him by borrowing clouds from Gustave leGray (1851), and embroidering (2009) his reflection in the window. How very often we have seen a picture of ourselves and hidden it in our works: our reflection, our shadow. <br /> Näkymä taloja ja taivasta, jonka päälle on ommeltu ihmisen hahmo.](/sites/default/files/styles/cols_4/public/migrated/2015-LeenaSaraste/leenasaraste_instagramh.jpg?itok=AyfNfOwV)
Heijastus 1.
Joseph Nicéphore Niépce
Maailman vanhin säilynyt valokuva, 1827
Gustave LeGray, Maailman vanhimmat säilyneet pilvet, 1851
Kuvakooste ja ompelu Leena Saraste, 2009
[A Stitch in Time] What was going on in Niépce's mind in 1827 when he was at home, exposing a view of his neighbours' rooftops for an entire day, almost eight hours? Was he bored, or just excited? The clouds sped in the sky, shadows turned. Did he look at his own reflection, or was the window open? Until that day he had always failed in capturing a real view. Saraste helped him by borrowing clouds from Gustave leGray (1851), and embroidering (2009) his reflection in the window. How very often we have seen a picture of ourselves and hidden it in our works: our reflection, our shadow.
Joseph Nicéphore Niépce
Maailman vanhin säilynyt valokuva, 1827
Gustave LeGray, Maailman vanhimmat säilyneet pilvet, 1851
Kuvakooste ja ompelu Leena Saraste, 2009
[A Stitch in Time] What was going on in Niépce's mind in 1827 when he was at home, exposing a view of his neighbours' rooftops for an entire day, almost eight hours? Was he bored, or just excited? The clouds sped in the sky, shadows turned. Did he look at his own reflection, or was the window open? Until that day he had always failed in capturing a real view. Saraste helped him by borrowing clouds from Gustave leGray (1851), and embroidering (2009) his reflection in the window. How very often we have seen a picture of ourselves and hidden it in our works: our reflection, our shadow.
![Syyria, 1982. Nuori mies sukulaislapsi olkapäällään Al-Sit Zeinab-nimisessä kaupungissa Damaskoksen lähellä. Mustavalkoisessa kuvassa miehen olkapäillä istuu pieni lapsi, joka puristaa miestä poskesta. Mies katsoo ylöspäin lapseen päin.](/sites/default/files/styles/cols_4/public/migrated/2015-LeenaSaraste/2_leenasaraste_syyria1983.jpg?itok=t5OnrkcD)
Syyria, 1982. Nuori mies sukulaislapsi olkapäällään Al-Sit Zeinab-nimisessä kaupungissa Damaskoksen lähellä.
![Maailman kaunein nainen vuonna 1957. Marita Lindahl kruunattiin Miss maailmaksi vuonna 1957. Saraste kuvasi hänet vuonna 1970 rovaniemeläisen torikuvaaja Valto Pernun maalaaman taustakankaan edessä. Kiharahiuksinen nainen katsoo olkansa yli. Hänen taustallaan on maalaus vihreästä kumpuilevasta maisemasta.](/sites/default/files/styles/cols_4/public/migrated/2015-LeenaSaraste/3_leenasaraste_maritalindahl.jpg?itok=7-5oC3ld)
Maailman kaunein nainen vuonna 1957. Marita Lindahl kruunattiin Miss maailmaksi vuonna 1957. Saraste kuvasi hänet vuonna 1970 rovaniemeläisen torikuvaaja Valto Pernun maalaaman taustakankaan edessä.
![Rotutytöt-valokuvasarja syntyi, kun Kauneus ja terveys -lehti tilasi Sarasteelta reportaasin afro- ja intiaanimuodista vuonna 1970. Saraste tarttui muotijuttuun uudesta näkökulmasta ja kirjoitti kuvien oheen maailman epätasa-arvoa kommentoivan artikkelin. Monet kritisoivat Sarasteen artikkelia, koska muotireportaasia pidettiin vääränä foorumina yhteiskuntakritiikille. Tummaihoinen nainen, jonka kasvot jäävät varjoon. Hänellä on päällään olkaimeton mekko ja kaulassa koruja.](/sites/default/files/styles/cols_4/public/migrated/2015-LeenaSaraste/4_leenasaraste_sarjastarotunaiset1970.jpg?itok=pDJzBLlc)
Rotutytöt-valokuvasarja syntyi, kun Kauneus ja terveys -lehti tilasi Sarasteelta reportaasin afro- ja intiaanimuodista vuonna 1970. Saraste tarttui muotijuttuun uudesta näkökulmasta ja kirjoitti kuvien oheen maailman epätasa-arvoa kommentoivan artikkelin. Monet kritisoivat Sarasteen artikkelia, koska muotireportaasia pidettiin vääränä foorumina yhteiskuntakritiikille.