Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
16/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
”Haluan kuvata aikaamme laajan eeppisessä muodossa: sen ilmiöitä, ihmiskohtaloita ja maailmantapahtumia.”
Roos oli tinkimätön idealisti, jonka tuotannossa moderni muotokieli yhdistyy ihmislähtöiseen ja yhteiskunnallisesti tiedostavaan asenteeseen. Hän oli toisen polven valokuvaaja, jonka ura alkoi jo teini-ikäisenä. Isä Rafael Roos omisti maineikkaan Foto Roos -ateljeen.
Roosin ura kuvajournalistina ja dokumenttikuvaajana oli lyhyt, mutta poikkeuksellinen. Hän tiedosti yhteiskunnallisen vastuunsa valokuvaajana ja pohti kuvan keinoin vaikuttamista jo 1950-luvulla, kauan ennen kuin yhteiskuntatietoisuudesta 1970-luvun alussa tuli valokuvauksen valtavirtaa. Hän kuvasi ihmisten arkea niin Helsingin kuin Sisiliankin kaduilla. Sisiliassa vuonna 1959 Roosin valokuvakerronta tiivistyi ratkaiseviksi hetkiksi, joissa kuvan sommittelusta tuli osa psykologisesti tarkkaa hetken havainnointia. Roos otti myös herkkiä muotikuvia Vuokko Nurmesniemen suunnittelemista Marimekon vaatteista luonnon helmassa.
Roos kuvasi 1950-luvulla aineiston kahteen laajaan valokuvakirjaan. Hän oli yksi ensimmäisiä kirjan omaehtoiseksi ilmaisukanavakseen omaksuneita valokuvaajia Suomessa. Sisiliassa kuvattu kirja jäi julkaisematta, ja sen alkuperäinen painosuunnitelma on nähtävänä näyttelyssä. Jo ennen tätä hän ehti kuvata sodanjälkeisen ajan raikkaimman kaupunkikirjan (Ihmisten Helsinki, 1961) kotikulmillaan Helsingissä.
Museon tutkimushankkeeseen perustuvassa näyttelyssä on esillä Roosin dokumenttikuvia alkuperäisvedoksina sekä uusia kuvatulosteita muotikuvista. Kuvia nähdään myös alkuperäisissä julkaisuyhteyksissään, lehtien sivuilla. Lisäksi museo esittää Roosin kuvaamat lyhytelokuvat Helsingistä ja Milanon triennaalista.
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kirja K-G Roos 1937–1976 (toim. Maria Faarinen, Suomen valokuvataiteen museo 2012).
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki
Tällä sivustolla käytetään evästeitä.