Ennola on kuvannut uudelleen lähes kaikki tunnistettavissa olevat I.K.Inhan maisemakuvat nykyisen Suomen rajojen sisäpuolella. Näistä kuvapareista on nyt nähtävillä parikymmentä.
Ennolan kuvat toistavat tarkasti alkuperäisiä Inhan kuvia: vuodenajat, valaistusolosuhteet ja kuvauspaikat ovat samat. Ennolan mustavalkoiset ja sävytetyt kuvat rinnastettuina Inhan teoksiin tuovat maiseman muutoksen selkeästi esille.
I.K. Inha on eräs maamme merkittävimmistä maisemakuvaajista, joka Gallen-Kallelan tavoin toi kansan tietoisuuteen Kolin ja Imatran kosken kaltaisia nähtävyyksiä ja kohotti ne kansallismaiseman asemaan. Inhan aktiivisin kuvakausi sijoittuu kansallisen heräämisen aikakauteen 1890-luvun alusta 1910-luvun puoliväliin. Inhan matkat kattoivat lähes koko Suomen alueen lukuunottamatta pohjoisinta Lappia. Inhan kuvauskohteet olivat kulttuuri- ja luonnontilaiset maisemat.
Inhan ja Ennolan kuvaparit osoittavat kuinka voimakkaasti ihminen on muokannut maisemaa.
Jo Inhan kuvista näkee kuinka harvoja metsät olivat 1900-luvun alussa. Metsän kasvu ja lisääntyminen onkin eräs silmiinpistävimmistä muutoksista vuosisadan aikana. Koskiluonto sen sijaa on kokenut toisenlaisen kohtalon: Inhan kuvaamista koskista vain kaksi on enää luonnontilassa.
Muutos näkyy myös kulttuurimaisemissa. Kaupunkien kasvaminen, teollistuminen ja rakennuskannan muuttuminen tulevat hyvin esille. Samoin tie-ja rautieverkon levittäytyminen näkyy monin paikoin. Mutta muuttumattomuus on myös läsnä; monet Inhan kuvaamat maisemat ovat säilyneet hämmästyttävän samannäköisiä.
Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki