Hypnoosi tai katseen kääntäminen ovat väline ei-näkyvän esittämiselle. Hypnoosi sulkee mallin omaan maailmaansa - huolimatta pinnan yksityiskohtaisesta esittämisestä katsoja ei pääse perille hänen mielentilastaan, vaan kuvaan syntyy tulkinnallinen avoimuus.
Nyt esillä oleva näyttely on Marjaana Kellan tähän asti suurin yksityisnäyttely. Näyttely koostuu viidestä kokonaisuudesta. Edellä mainitut teossarjat, hypnoosikuvat ja käänteiset muotokuvat, ovat myös esillä täydennettyinä aikaisemmin näkemättömillä kuvilla.
Marjaana Kellan teosten taustalla on pyrkimys irrottaa valokuva sen suhteesta näkyvään todellisuuteen. Häntä kiinnostavat myös kysymykset: Mitä on näkeminen ja havainnoiminen ? Esimerkiksi uusi teoskokonaisuus "Valo" on yritys taltioida valoa sellaisenaan, ilman käsin kosketeltavaa kohdetta. Harvoin tulemme ajatelleeksi, että paikallisvärit ovat vain toissijaisia värejä, valossa olevien värien heijastumia. Paikallisvärit poimivat esittämänsä värit valosta, kuten kuvasarjassa "Harmaa", jossa aihe (kukat) tai aiheen tai värin puuttuminen on esitetty samanarvoisina kuvallisina elementteinä.
Valokuvat voi nähdä myös musiikinomaisina elementteinä tai teemoina, jolloin kuvan kohde ei olekaan enää ensisijainen todiste itsestään. Tähän näkökulmaan viittaa myös äänetön videoteos "Sanna soittaa Blochin sarjaa viululle", jossa provosoidaan äänen aistimuksia kuvan tuottaman assosiaation keinoin.
Näyttelyä ovat tukeneet: Avek, Suomen kulttuurirahasto, Valtion taiteen keskustoimikunta ja valokuvataidetoimikunta sekä Taideteollinen korkeakoulu.
Kiitokset: Niina Vatanen, Sanna Salmenkallio, Tuukka Ylönen, Aleksi Raij, Veera Tyhtilä, Karoliina Viinikari, Hanni Koroma, Tiina Malinen, Marja Söderlund ja kaikki malleina esiintyneet.
Näyttelyyn liittyy kirja Marjaana Kella. Tekstit Pia Sivenius ja Jan Kaila. Kirjan on julkaissut Van Zoentendaal Publishers vuonna 2002.
Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki