Teoksessaan Sensitometrinen koe Polaroidilla taiteilija Minna L. Henriksson (s. 1976) kysyy, voiko kamera olla rasistinen. Monet valokuvauslaitteet ja värifilmit on suunniteltu ensisijaisesti vaaleaihoisten ihmisten kuvaamiseen, ja Polaroid-kameroilla oli roolinsa Etelä-Afrikan apartheid-hallinnon rotupolitiikassa 1970-luvulla. Kun taiteilijalle tarjoutui mahdollisuus käyttää suurikokoista Polaroid-kameraa ja uutta filmiä, hän testasi niiden rajoitteita yhdessä tummaihoisen mallin kanssa.
Teknologian kehitykseen ja kaupallisiin sovelluksiin vaikuttavat aina keksijöiden, rahoittajien ja kuluttajien tiedostetut ja tiedostamattomat arvot ja asenteet. Valokuvateknologiassa tämä on erityisen selvää värikuvan historiassa. Tuotekehityksessä tavoitteena oli palvella ensisijaisesti länsimaisia yrityksiä ja valkoisia asiakkaita. Filmimateriaalin tuotannossa sekä kaupallisessa kuvanvalmistuksessa materiaalit optimoitiin tuottamaan mahdollisimman onnistuneita kuvia valkoihoisista ihmisistä. Tummaihoisen henkilön onnistunut kuvaaminen vaati vakioasetusten muuttamista.
Teos syntyi, kun ison koon 20x24″ (50x60 cm) Polaroid-kamera vieraili Impossible Worksin tuomana Suomessa vuonna 2012. Minna L. Henriksson oli yksi viidestä suomalaisesta taiteilijasta, jotka valittiin työskentelemään kameralla.
Kaksiosainen teos koostuu väridiffuusiovedoksesta ja mustesuihkutulosteesta ja kuuluu Suomen valokuvataiteen museon kokoelmaan.
Suomen valokuvataiteen museo
Kuvakulma
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki