Kesäkuussa 2015 Suomen valokuvataiteen museon amanuenssit pääsivät piipahtamaan menneisyydessä. Aikamatka liittyi retkeen, jonka päätarkoitus oli hakea valokuvaaja I.K. Inhan veljenpojan tyttären Aamu Nyströmin testamenttilahjoitus museon kokoelmiin. Lahjoitus pitää sisällään sadoittain upeita Inhan alkuperäisvedoksia, mutta niihin ei mennä tässä blogikirjoituksessa. Sen sijaan uppoudutaan ihastuttavaan Soinilaan, joka oli niin ikään Aamu Nyströmin omistuksessa.
Soinila on entinen Hämeenkyrön nimismiehen virkatalo, joka edustaa 1880-luvun maltillista nikkarityyliä. Komea pytinki seisoo Kirkkojärven rannalla, ja sen rakennutti aikanaan nimismiehenä toiminut I.K. Inhan veli Väinö Nyström. Vaimonsa Hildurin ja lukuisan lapsikatraan kanssa taloa asuttanut Väinö oli arvostettu ja pidetty nimismies. Hänen ja Lauri-poikansa kohtaloksi koitui sisällissota, jonka tuoksinassa he saivat surmansa punakaartilaisten toimesta.
Soinilan päärakennus ja Väinö Nyström perheineen. D2009:28/183, Suomen valokuvataiteen museo
Soinila tänään.
I.K. Inha vietti pitkiä aikoja veljensä luona. Vuonna 1906 Inha kärsi mielenterveysongelmista, ja asui toipilaana Soinilassa. Verkkainen maalaiselämä ja porvarillinen perheidylli epäilemättä rauhoittivat Inhan ailahtelevaa mieltä. Soinilassa harrastettiin laajalti kulttuuria, ja perheen lapsista hakeutui taiteellisille aloille ainakin Aamun arkkitehti-isä Usko ja tekstiilitaiteilijana tunnettu Toini Nyström.
Nyströmin suvun jäseniä salin seinällä.
Hildur ja Väinö Nyström Soinilan salissa. D2009:28/291, Usko Nyström / Suomen valokuvataiteen museo
Aika on pysähtynyt Soinilassa. Vuosikymmenten kuluessa siitä muodostui perheenjäsenten kesäpaikka, mutta sitten kuusikymmenluvun päätaloa käytettiin vain satunnaisten kesävieraiden yöpymispaikkana. Aamu Nyström rakennutti tontille itselleen kesämökin, ja talo jäi uinumaan niille sijoilleen. Viimeiset lähtijät eivät ole ajatelleet olleensa viimeisiä. Taloa ei varsinaisesti koskaan hylätty, sen käyttö vain hiipui hiljalleen.
Ylioppilaslakit ja olkihatut naulassa muistuttavat haikealla tavallaan menneistä ajoista.
Suureen saliin voi helposti kuvitella Nyströmin perheen viettämään joutohetkiään.
Haltioituneita vierailijoita salissa.
Soinilan sali. D2009:28/365. Syanotyyppi, todennäköisesti I.K. Inha / Suomen valokuvataiteen museo
Aurinko lankeaa kauniisti keinutuolin sarjalle unohtuneelle hartiahuiville.
Lelut ovat jääneet lattialle kuin kesken leikin. Aivan kuin lapset olisivat yhtäkkiä rientäneet uittamaan purjelaivojaan huomattuaan suotuisan kesätuulen pihakoivujen latvoissa.
Taitavan puusepän veistämiä, aikanaan rakkaita leikkikaluja.
Tuulta purjeisiin!
On kiehtovaa nähdä samat huonekalut vanhoissa kuvissa. Komea päästävedettävä sänky on edelleen "mummon kammarissa". Kuka Väinö Nyströmin perheestä lie nukkunut siinä?
Hildur-lesken kammari on Väinön entisen työhuoneen vieressä.
Väinö Nyströmin perhe. D2009:28/411, Suomen valokuvataiteen museo
Useat kauniit uunit lämmittivät salia...
...jossa sivistynyttä illanviettoa...
...säesti klaffipianon heleä sointi.
Unenomainen pysähtyneisyys Soinilassa on pian menneisyyttä. Talo tiluksineen on myynnissä, ja sen kohtalon näyttää aika.
Perhekuvat Soinilasta on digitoitu vuonna 2009, jolloin Aamu Nyström lainasi suuren erän alkuperäisvedoksiaan Mustalle taiteelle. Digitiedostot ovat Suomen valokuvataiteen museon hallussa, mutta originaalikuvat kuuluvat Hämeenkyrön museon kokoelmiin.
Uudet kuvat ja teksti: Leena Sipponen