Vuonna 2012 Touko Hujanen etsi kuvattavia töölöläisistä koirapuistoista ja koirabuduaarista. Nelijalkaisista ja heidän omistajistaan syntyi muotokuvasarja, joka kuvattiin länsihelsinkiläisissä kodeissa. Suomen valokuvataiteen museon kokoelmista löytyy sarjan potreteista kolme, yhteensä kuvasarjassa on 15 muotokuvaa. Hujanen kuvailee Belle Époque -sarjan syntyaikaa eräänlaiseksi etsikkoajaksi omalla kuvaajan urallaan, jolloin hän vielä haki omaa estetiikkaansa. Suunta kuvaajana oli auki ja Hujanen käytti runsaasti aikaa muun muassa kokeilemalla digikameraan erilaisia vanhoja linssejä sekä tehden kokeiluja eri tekniikoilla, tyyleillä ja salamalla. Belle Époque -sarjaan hän sijoitti taidehistoriallisia viittauksia.
Haastatteluhetkellä Hujanen on tuore Kuvajournalisti 2018 -palkinnon voittaja. Seitsemän viime vuoden ajan hän on tehnyt reportaasikuvaa ja löytänyt kuvajournalistisia tarinoita niin Suomesta kuin ulkomailta. Kahdeksan vuoden takaisista potreteista hän ei enää tunnista itseään. Jotain erityistä kuvissa kuvaajankin mielestä on. ”Ihmiset olivat otettuja, koska olin kiinnostunut heidän koiristaan. Tilanteet olivat heti luontevia”, kertoo Hujanen. ”Jos ajatellaan vaikka lehtikuvausta, koirien kautta on helppo päästä juttusille ihmisten kanssa. Koiralla on journalistisesti tällainen outo rooli.”
Koira-omistajapotretit syntyivät vuonna 2012 osana Helsingin Itä-Länsi -battlea. Hujasen pitää pysähtyä hetkeksi miettimään, mikä ryhmä oli battlen takana. ”Tuo oli aikaa, jolloin perustimme uuden kollektiivin joka toinen kuukausi.” Battlessa kuvaajat kisailivat siten, että kuva-aiheet arvottiin ja yksi kuvaaja toteutti saman aiheen lännessä ja toinen idässä. Projektin takana oli dokumentaariseen valokuvaan keskittynyt Photo Do ry. Tuloksista syntyi Valokuvataiteen museossa esitetty näyttely, joka oli osa Helsinki Photography Biennialia.
Touko Hujanen: Antti ja Blanco, 2012. Suomen valokuvataiteen museon kokoelma D2012:65/2.
Itä-Länsi -battle keskittyi tarkastelemaan helsinkiläisten nykytodellisuutta ja sitä, miten tasa-arvoiselta Helsinki näytti. Projekti pohti onko kaupunkilaisten välillä heitä erottava muuri ja näkyvätkö vaikkapa kaupunginosien suuret tuloerot. Hujasen kuvat eivät ainakaan näytä siltä, että oltaisiin jossakin muurien sisäpuolella. Itse asiassa kuvasarjan yhtä rappukäytävää lukuun ottamatta on vaikea sanoa, ollaanko nyt idässä vai lännessä. Erään muotokuvassa poseeraavan rouvan rakennekynnet voisi töölöläisen kauneushoitolan tapaan saada vaikka myllypurolaisesta H&C Nails –kynsistudiosta. Keski-ikäinen mies, joka pitää koiraa kainalossaan kuin salkkua, voisi hyvin kävellä vastaan itämetron aamuruuhkassa. Rekut ja Tessut eivät myöskään näytä erityisesti korostavan mitään tiettyä kaupunginosastatusta. Kuvissa huomio kiinnittyy sen sijaan viehättäviin henkilöhahmoihin ja sisustuksen yksityiskohtien jatkamiin tarinoihin.
Touko Hujanen: Janet ja Roosa, 2012. Suomen valokuvataiteen museo D2012:65/1.
Hujanen etsi kuvattavia maantieteelliseltä alueelta sekä tuttaviensa joukosta. Muun muassa Janet ja Roosa löytyivät kuvaajan silloisilta kotikulmilta Runeberginkadulta. ”Pablo ja Lumi” -potretin Pablo oli Hujasen tuttavan tuttava, jonka Hujanen tiesi hyväksi tyypiksi. ”Kuvaushetki oli hieno ja intiimi tilanne. Kuvan koira näyttää hieman väsähtäneeltä vauvalta, eikä se istu suoraselkäisenä kuten koirat yleensä kuvissa”, kuvailee Hujanen.
Hujanen jatkoi projektia vielä battlen jälkeen, luettuaan pinnalla olleesta ilmiöstä: pariskunnat esimerkiksi Japanissa ja Suomessa hankkivat yhä useammin lapsen sijaan pienen koiran. Tämä on Hujasesta kiinnostavaa, sillä Helsingissä on enemmän yksinasuvia ihmisiä ja pieniä koiria kuin missään muualla. Ilmiö on edelleen ajankohtainen: vuonna 2017 Helsingin kaupungin kanslia kertoi, että koirien lukumäärä Helsingissä kasvoi edelleen enemmän kuin väkiluku. Tuleva kuvajournalisti ja palkittu lehtikuvaaja on siis haistellut todellisia ilmiöitä jo tuolloin.
Teksti: Reetta Haarajoki, maaliskuu 2019
Lisää Belle Époque –sarjan muotokuvia löytyy Touko Hujasen verkkosivuilta tästä linkistä.
Touko Hujasen kuvasarjat Metsäperhe ja Talkoot (2018) olivat esillä Poliittisen valokuvan festivaaleilla 2019. Metsäperhe oli esillä Suomen valokuvataiteen museossa 26.5.2019 asti ja Talkoot Pertin Valinta sekotavarakauppa & galleriassa 17.4.2019 asti. Sarjoissa Hujanen on kuvannut Pohjois-Karjalan Valtimolla omavaraistaloudessa elävien Lasse Nordlundin ja Maria Dorffin perhettä yhden vuodenkierron ajan.