Näin Karl-Gustaf (K-G) Roos (1937-1976) esittelee taidekoulun piirustustunnilla kuvaamansa nuoren naisen kirjassa Ihmisten Helsinki (Helsingfors Finlands Ansikte), 1961. Kuvassa esiintyy tummakulmainen tyttö, jolla on keskittynyt ilme ja poikamainen kampaus. Kuva on otettu viisikymmenluvun lopulla ja siinä esiintyvään opiskelijaäitiin ruumiillistuvat moderni aika ja muuttuvat arvot.
Moderni oli myös uransa alkutaipaleen Marimekko, joka vuonna 1957 palkkasi nuoren K-G Roosin kuvaamaan sarjan Vuokko Nurmesniemen mekkoja. Kuvat otettiin ulkona luonnonvalossa, Helsingin rannoilla, Kaisaniemen puistossa, Seurasaaressa ja Seutulassa. Kuvilla haluttiin ilmentää luonnollisuutta ja mutkattomuutta, eikä siihen sopinut mannekiinin keikistely studiossa taustakankaan edessä. Sen sijaan kuviin haettiin todellisten tilanteiden tuntua. Roos oli 20-vuotias, ylioppilastutkinnon ja armeijan jälkeen valokuvaajanuraansa panostava nuorukainen, ja malli kokematon. Yhdessä he onnistuivat tavoittamaan Nurmesniemen vallankumouksellisten mekkojen hengen: reteyden ja kepeyden liiton.
K-G Roos, Vuokko Nurmesniemen Asumistakki, 1957. Hopeagelatiinivedos. Suomen valokuvataiteen museo.
Roosin muotikuvia julkaistiin kansainvälisissä lehdissä Marimekon nosteen myötä ja tummasta poikatytöstä tuli ensimmäinen Marityttö, modernin Suomalaisen vaatesuunnittelun keulakuva. Olen nähnyt hänestä kymmeniä valokuvia (paitsi K-G Roosin myös Caj Bremerin ottamia), mutten tiedä kuka hän on. Jos tunnistat kuvan mannekiinin, ole kiltti, kerro minulle. Haluaisin kovasti tietää suosikkimallini nimen.
(Jälkihuomautus: Löysin mannekiinin lukijavihjeen avulla. Hänen nimensä on Marianne. Ihmisten Helsinki -kirjan tieto on virheellinen. Kuvien ottamisen aikaan hän ei vielä ollut naimisissa tai äiti. Tämä tapahtui vasta myöhemmin. Enempää en vielä hänestä tiedä, mutta olemme sopineet haastattelusta. Tulette kenties kuulemaan aiheesta vielä.)
Kuvajournalistina ja dokumenttikuvaajana parhaiten tunnetun K-G Roosin keskeinen tuotanto on osa Suomen valokuvataiteen museon kokoelmia. Kokoelmasta koottu näyttely nähtiin museossa vuonna 2012.
Lähteet: Roos, K-G ja Donner, Jörn. Ihmisten Helsinki. Werner Söderström osakeyhtiö, Porvoo 1961. Rahikainen-Haapman, Kaarakka, Vuorimaa (toim.). Marimekkoilmiö. Weilin+Göös, Espoo 1986.
Maria Faarinen, kokoelma-amanuenssi, 2011