Kuvassa tunnettu monumentti Helsingin keskipisteestä esittäytyy uudelleen tulkittuna.
Valtionpäämies Mannerheimilta on pyyhitty pois aseman ja arvovallan symbolit. Hän istuu hevosensa selässä kuin kansanmies saunassa ikään. Kuvassa ratsun jalkoja ei ole aseteltu tarkasti oikeaan käyntiasentoon, kuten kuvan viittauskohteella, Aimo Tukiaisen veistämällä ratsastajapatsaalla.
Tässä Petteri Bülowin, Juha Saaren ja Touko Yrttimaan kuvamuunnelmassa on sekä ironiaa että kantaaottavuutta. Työryhmä toteutti tietokoneella kuvasarjan "M - kaupunki etsii manipuloijaa". Näyttely oli esillä Galleria Laterna Magicassa toukokuussa 1990. Kuvamontaaseillaan Bülow, Saari ja Yrttimaa kommentoivat muun muassa kansallista ja kansainvälistä politiikkaa. Kolmikon kuvat toimivat eräänlaisena aikansa kuvallisena politiikan kulmapöytänä. Näiden kuvien kaltaista ideaa voidaan usein lukea kirjoitetussa ironisessa tekstissä tai pakinassa. Kuvissa pohdittiin muun muassa Berliinin muurin murtumista, Harri Holkerin kahvitaukoa ja kasinotaloudeksi nimitettyjä Suomen talouden hulluja vuosia.
Kuvamontaasien esittämä kritiikki upposi yleisöön ja herätti aikalaiskeskustelua. Ryhmä Bülow-Saari-Yrttimaa sai vuonna 1990 kirjailija- ja taiteilijaryhmä Kiilan vuoden 1990 tunnustuspalkinnon "rohkeasta ja ilmaisurikkaasta muotokokeilusta", joiden "kritiikki ravisteli totunnaisia ajatustottumuksia ja politiikan pyhyyttä".
Erilaisia kuvayhdistelmiä on toki tehty ja esitetty aikaisemminkin, mutta uusi sähköinen tekniikka antoi kuvamanipulaatiolle loputtomat mahdollisuudet. Edelleen nykypäivänä Bülowin, Saaren ja Yrttimaan kuva voisi toimia muistutuksena siitä, kuinka jokapäiväiset kuvajournalismin kuvat eivät suoraan vastaa todellisuutta. Kuvat voivat jo pelkillä näkökulmilla ja valinnoillaan manipuloida tai esittää totuutta haluamallaan tavalla.
Mannerheimin patsas ja sen sijoituspaikka oli puheen ja kiistelyn aiheena 1930- ja 1950-luvuilla sekä uudelleen Kiasman perustamisen yhdeydessä 1990-luvun puolivälissä. Mannerheim on valtionpäämies, jonka nimeen on vielä viime aikoinakin ollut arkaluontoista liittää liikaa komediaa.
Reetta Haarajoki
Lähde: Kirjailija- ja taiteilijaryhmä Kiilan vuoden 1990 tunnustuspalkinto Vuoden Kiilan lehdistötiedote 27.9.1990
PS. Kuvamanipulaation lähtökohtana käytetty kuva alastomana ratsastavasta Mannerheimista ei itsessään ole väärennös, vaan aito taltiointi joenylitysharjoituksesta Puolassa. Alkuperäiskuva kuuluu Mannerheim-museon kokoelmiin, ja se on ajoitettu vuosiin 1909-1911, jolloin Mannerheim oli 13. Vladimirin ulaanirykmentin komentaja.