Onur Tayranoğlun Pink Bill -näyttelyssä käsitellään taiteilijan kokemusta siitä, miten hänelle on diagnosoitu “seksuaalisen identiteetin ja käyttäytymisen häiriö” Turkin armeijan kutsuntaprosessin aikana. Diagnoosin avulla henkilö määritellään sopimattomaksi armeijaan queer-identiteetin takia. Diagnoosista käytetään kansankielessä myös termiä Pink bill.
Näyttely koostuu kahdesta teoksesta, The Rehearsal ja O Şimdi Şey, jotka tutkivat sosiaalisia, poliittisia ja kulttuurisia performansseja. The Rehearsal (Harjoitus) on 36-minuuttinen videoperformanssi, jonka Tayranoğlu teki yhdessä äitinsä Fadimen kanssa valmistautuessaan armeijan kutsuntojen vaatimaan sairaalatutkimukseen. Jos henkilö pystyy tutkimuksissa todistamaan olevansa queer, hänet vapautetaan pakollisesta armeijan palveluksesta. Taiteilijan ja hänen äitinsä välinen keskustelu paljastaa heidän suhteessaan vallitsevan haavoittuvaisuuden, ja kertoo Fadimen queerlapselleen osoittaman solidaarisuuden syvyydestä.
Onurin ja Fadimen käymä keskustelu nostaa esiin erilaisten sosiaalisten roolien ja niiden tavoittelemisen ristiriitaisuuden: Äiti ja lapsi, lääkäri ja potilas, sotilas ja valtio näyttäytyvät kaikki rooleina, joiden äärellä epäonnistumisesta tulee onnistumista merkityksellisempää. Tayranoğlu kääntää epäonnistumisen kokemuksen vastarinnaksi, joka haastaa heteronormatiivisten instituutioiden odotuksia. Hän kuvailee Harjoitusta performatiivisena tilana, jossa on mahdollista kysyä mahdottomia kysymyksiä ja antaa mahdottomia vastauksia.
Teos nimeltä O Şimdi Şey - Hän on nyt asia – koostuu käsinkirjotusta huivista ja valokuvaprintistä, jotka keskittyvät turkin kielen täytesanaan “sey”. Sey esiintyy toistuvasti taiteilijan ja Fadimen harjoituskeskustelussa heidän navigoidessaan henkilökohtaisiten, sosiaalisten ja poliittisten tabujen keskellä. Sanaa sey käytetään usein epäröinnin, itsesensuurin tai epävarmuuden hetkellä. Tayranoğlun teoksessa siitä tulee kielellinen väline näiden asioiden tutkimiseen.
Onur Tayranoğlu (syntynyt Turkissa) työskentelee Helsingissä monialaisen performanssitaiteen parissa. Hänen teoksensa käsittelevät esittävän taiteen ja eletyn elämän välisiä rajoja, sekä performatiivisuuden olomuotoja epäkonventionlaalisissa konteksteissa. Tayranoğlu on valmistunut taiteen maisteriksi Helsingin taideyliopiston LAPS-ohjelmasta, sekä taiteen kandidaatiksi Leiden yliopiston taiteen, median ja yhteiskunnan opinto-ohjelmasta.
Näyttely on tuotettu kuratoriaalisessa yhteistyössä Performistanbulin kanssa, ja sitä on tukenut Koneen säätiö. 2025–2026 galleriassa nähdään avoimen haun kautta valittuja näyttelyitä teemalla Turvan tekstuurit. Näyttelysarjan on kuratoinut museon kuraattoritiimi, sekä kutsuttuna taiteilija-kuraattori Farbod Fakharzadeh. Museovirasto on tukenut gallerian ohjelmistoa.
Suomen valokuvataiteen museo
0. kerros
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki