Vilho Setälän (1892–1985) kuvan sisältöä määrittävistä kategorioista tarkasteltavana ovat nyt: "aines ja pintavaikutus" sekä "tiet ja veräjät". Tarkastellaanpa Setälän valokuvan Railo avulla, mitä tutkija-valokuvaaja näillä termeillä tarkoitti.
Aines ja pintavaikutus
Setälän mukaan kuvattavat ainekset, kuten metalli, silkki, puu tai lasi voidaan saada kuvausprosessissa esille, jos käytämme anastigmaattista objektiivia[1] ja tarkennamme huolellisesti. Valaistuksella on ratkaiseva vaikutus lopputulokseen. "Vino, pintaa hipova valo tuo esille ja ehkä liioitellen korostaa jokaista pinnan epätasaisuutta; pintaa suoraan kohtaava valaistus taas silottaa kaiken." Nämä seikat vaikuttavat siihen, minkälaisen valaistuksen valitsemme. Jokainen materiaali asettaa kuvaukselle hyvin erilaisia vaatimuksia, ja meidän onkin Setälän mukaan otettava huomioon keinot, joilla saamme parhaiten esille materiaalin ja sen ominaisuudet. Tässä kuvassa Setälä on käyttänyt hyväkseen laskevan auringon tarjoamaa sivuvalaistusta korostaakseen jään pinnalle sataneen lumen rakennetta ja siihen muovautuneita jälkiä. Setälä on selvästi työskennellyt kuten on opettanut.
Tässä Setälän kuvassa lumi ja jää materiaaleina tulevat esille ja korostavat toinen toisiaan. Uhkaavan tumma ja teräväpiirteinen railo toimii vastaparina kevyelle ja pehmeälle, valkealle lumelle. Setälän mukaan vastakohdista muodostuu kuvan ilmaisullisuus ja "kiihkeä tunnelma".
Tiet ja veräjät
Tämä Setälän periaate kuulostaa aluksi hieman kryptiseltä, tarkastelkaamme siis teiden ja veräjien arvoitusta tarkemmin, Setälän tarkka ohjeistus apunamme. Setälän mukaan olemme viehättyneitä kaikesta "tietä muistuttavasta". Sellaista kuljemme elämässämme, sellaista kuljemme luonnossa metsikön sijaan ja sellaiseen silmämme hakeutuu myös valokuvassa. Tien ei tarvitse olla sananmukaisesti tie, mutta ominaisuuksiltaan jotakin samankaltaista, joka johtaa silmämme kuvan keskukseen ja jälleen kaukaisuuteen. Näin tie voi olla myös maisemaan avautuva ja kutsuva veräjän portti. Setälä on koonnut valokuvausta käsittelevään oppikirjaansa Valokuvaus tieteenä ja taiteena (1940) havainnollistavin piirroksin erilaisia teiden kulkusuuntia. Kulkusuunnat, ja se onko portti avoin vai sulkeutunut, viestii meille paljon.
Edellisen kokoelmanoston valokuvassa näimme kadun ja maiseman, joka veti katseemme Setälän kuvailemalla tavalla kuvan keskukseen ja jatkui toisaalta kauas horisonttiin, sinne myös kadoten. "Railossa" ei nähdä tietä, mutta samantapainen reitti jään pinnalla. Tumma railo piirtää Setälän termein "tuloreitin" kuvan vasemmasta yläkulmasta mutkitelle oikeaan alakulmaan, muodostaen katseellemme reitin seurata.
Reetta Haarajoki, 2010
Lähde: Setälä, Vilho. Valokuvaus tieteenä ja taiteena. Otava 1940.
[1] Objektiivissa käytetty linssiyhdistelmä, joka korjaa virheet mahdollisimman tarkasti.