Erilaiset teemavuodet lupaavine rahoituskanavineen innostavat yllättävään ideointiin. Mainio esimerkki on WDC (World Design Capital) Helsinki 2012. Hanke osoittaa miten käy, kun ideoille on mahdollisesti luvassa taloudellista tukea. Design saa siivet: tapahtumassa puhuttiin jo hyvinvointi-, palvelu- ja lopulta koko elämän designauksesta.
Näistä lähtökohdista valokuvaus näyttäytyy jatkuvana designina. Sen kautta muotoilemme ja rakennamme elämää kaikessa. Mihin tahansa kamera valottaa, siitä tulee hetkessä toinen.
Valokuvaten kohde merkityksellistyy, se on nähty ja kohotettu katsomisen arvoiseksi. Kuvana se myös alkaa muokata mielikuviamme siitä, mitä kannattaa näyttää, mihin kannattaa panostaa, mikä on tärkeää, mikä kannattaa huomata.
Design-vuoden teemoja mukaillen Valokuvataiteen museo näyttäytyy varsinaisena designmuseona. Sen yli 3 miljoonaa kuvaa avaa äärettömän monipuolisen kirjon nyt peräänkuulutettuun elämän designiin.
Kameraotokset kertovat ehtymätöntä tarinaa. Kuinka ihmiset ovat eri aikoina halunneet näyttäytyä, millaisia ovat olleet heidän kotinsa, pihansa ja elinympäristönsä, millaisia asioita on tavoiteltu, millaisena maailma on pyritty näkemään? Mitkä hetket ja millaiset tilanteet on nostettu tärkeiksi?
Kokoelmista löytyy runsaasti perinteistä designkuvastoa, kuten 1960-luvulla tallennettu mainoskuva Yrjö Kukkapuron Ateljee-tuolista. Aikakauden mukaiseen mustaan asusteeseen pukeutunut malli sulkee silmänsä nautinnon merkiksi. Design merkitsee tässä ilmeisintä, esineiden käytettävyyden maksimointia.
Kiinnostavamman näkökulman tarjoaa Suomen Kameraseurojen Liiton kokoelmasta poimittu Risto Laineen Breakfast. Se haastaa toisen, tyypillisen ruokailuvälineitä esittelevän designkuvaston. Kotoisa ateria on katettu kolmelle. Arjen juhla, syömisen hetki, on juuri alkamassa. Valo piirtää kauniin kehän lähes pyhältä tuntuvan tapahtuman ylle.
Risto Laine, Breakfast, 1972, Suomen valokuvataiteen museo.
Design-vuoden motto kuuluu: "Avoimuus, innovatiivisuus, käytettävyys, kestävä kehitys ja yhteistyö. Niitä me tavoittelemme. Me uskomme, että hyvä design tekee maailmasta paremman. Meille kaikille." Tämän julistuksen voi nähdä tiivistyvän kuvatoimisto Gorillan kokoelmiin kuuluvassa Ben Kailan kuvassa.
Ben Kaila, 1982, Suomen valokuvataiteen museo
Isännän tai emännän takki on kiedottu kekseliäästi ystävän lämmikkeeksi – uusi käyttöidea toteuttaa mitä parhaiten kestävää kehitystä. Kuvassa hyvä design todella tekee maailmaa paremmaksi. Meille kaikille, myös lemmikeillemme.
Kati Lintonen, tutkija
Julkaistu: Kamera-lehti 2/2012