"Jos unohdetaan se, että neljä 18–20-vuotiasta tyttöä oli jäädä auton alle Aleksanterinkadun ja Unioninkadun risteyksessä tuona kesäkuisena aamuna hokiessaan silmät kierossa – ei mutta tuohan on Elvis, Elvis, Elvis, Elvis – niin voidaan jälleen lyhyesti todeta: Elvis Presley oli Helsingissä!"
Päätoimittaja Isto Lysmä raportoi Suosikki-lehdessä kesällä 1963 todellisen maailmantähden vierailusta. Toimitukseen saatu vihjepuhelu johtaa epäuskoisen toimittajan ja valokuvaajan Senaatintorille, jossa Elvis Presley kaikessa hiljaisuudessa syö jäätelöä Aleksanteri II:n patsaan juurella tuskin kenenkään tunnistamatta. Toimittajaa kohtaa satumainen onni toimia tähden Suomen vierailun oppaana: "En aio sen koomin kirjoittaa mitä keskustelimme Elviksen kanssa, sillä vietimme päivän yhdessä ja hän sai minut lupaamaan. Hän ihastui suomalaiseen saunaan ja saaristohuvilaamme."
Suosikin sivuilla kaksi valokuvaa todistaa tähden vierailusta pääkaupunkiimme. Artikkeli päättyy kuitenkin valintatehtävään: "Yliviivatkaa toinen vaihtoehto: Uskon / en usko." Valokuvaamo Foto Jatan negatiiviarkistosta löytyy ikäviä uutisia niille, jotka halusivat uskoa.
Elvis kyselee helsinkiläiseltä poliisikonstaapelilta mistä lähtee bussi Sipooseen, piilopaikka n:o 2:een, joka sijaitsee 24,5 km pääkaupungista. Foto Jatta, 1963. Digitoitu alkuperäisestä negatiivista. Suomen valokuvataiteen museo.
Rajaamattomassa negatiivissa näkyvät nuppineulat, jolla valokuvavedos on kiinnitetty alustaan kuvaamista varten. Valokuvasta on siis otettu valokuva, niin kutsuttu reprokuva. Miksi näin on tehty? Siksi, että kuvattu vedos on itse asiassa leikkaamalla ja liimaamalla rakennettu kollaasi kahdesta eri valokuvasta.
Foto Jatta, 1963. Digitoitu alkuperäisestä negatiivista. Suomen valokuvataiteen museo.
Toisessa kuvassa tuntematon mies vaivaa poliisia karttoineen aseman edessä.
Foto Jatta, 1963. Digitoitu alkuperäisestä negatiivista. Suomen valokuvataiteen museo.
Toinen kuva esittää Elvistä. Se on todennäköisesti hankittu jostain kansainvälistä aineistoa välittävästä kuvatoimistosta. Negatiivissa vasemmalla näkyy alkuperäisen vedoksen reuna ja lastulevy, jonka päällä valokuvattu valokuva on ollut. Kyseessä on siis jälleen reprokuva. Tästä repronegatiivista voidaan kätevästi valmistaa sopivan kokoinen vedos, jossa Elviksen pää on jotakuinkin sopusuhtaisen kokoinen rautatieaseman edessä seisovan muukalaisen varteen.
Esidigitaalisessa kuvakulttuurissa leikkaaminen ja liittäminen tarkoitti saksimista ja Erikeepperiä, mutta lopputulokset vastasivat kuvankäsittelyohjelman copy-pastea. Jos nykyinen photoshopattu kuvakulttuuri ahdistaa, kannattaa pitää Elvis mielessä. Eivät entiset ajatkaan viattomia olleet.
Maria Faarinen, kokoelma-amanuenssi
Kaikki lainaukset: "Elvis Presley vieraili 29.6. Helsingissä" Suosikki, n:o7/1963.