Valokuva patsaiden täyttämästä ateljeesta on monille tuttu kirjan Kuvanveistäjän tytär kansikuvana.
Harvempi tietää, että veistoksia tähyävä tyttö on liitetty kuvaan jälkikäteen.
Kuvan takana on Per-Olov Jansson. Taiteilijaperheen kasvatti teki pitkän uran kameraseura AFK:ssa ja on julistautunut “sydämeltään amatööriksi”.
Valon ja varjon dramatiikalla leikittelevä kuva on osoitus Per-Olov Janssonin innosta erilaisia valaisutekniikoita kohtaan.
“Lyhyen työsuhteeni aikana Foto Roosilla opin vain yhden asian – käyttämään liikkuvaa valaistusta paikallaan pysyvää kohdetta kuvattaessa. Roosin bravuuri oli suuren salin valaiseminen kulkemalla kuva-alan poikki oma vartalo kameran ja lampun välissä ja heitellä sähköjohtoa takanaan kuin käärmettä, ettei siitä muodostuisi haamukuvaa. Lamppua oli liikuteltava kuva-alalla koko valotuksen ajan, jonka piti mielellään olla minuutin mittainen, Minun tehtäväni oli avata ja sulkea kamera. Samaa tekniikkaa käytin itse Ateljee kuvassa. Valaisin jokaisen veistoksen erikseen pitkän valotusajan kuluessa.”
“Myöhemmin kuvaa käytettiin Toven Kuvanveistäjän tytär -kirjan kantena, ja silloin montteerasin siihen Lassen pikkutyttären, Sofian kuvan.”
Henriikka Uotila, viestintäharjoittelija
Lähde:
Jansson, Per-Olov. 2006. Valolla piirtäjä: 60 vuotta valokuvaajana. Musta taide. (Toimittanut Saraste, Leena).