Valokuvataiteen museon kokoelmiin kuuluva valokuvataiteilija Maija Holman (s. 1971) teos Bussipysäkki, Novgorod on vedostettu säleisen skeittilaudan puupintaan. Tämä paljastuu vasta, jos saa pitää kuvaa kädessään ja onnistuu kurkistamaan nurjalle puolelle ja skeittilaudan mustanharmaa, karkea grippi paljastuu.
Kuva kuuluu sarjaan, jota Holma kutsuu asetelmiksi. Sarjan kaikki kuvat ovat kierrätysmateriaaleille - muoville, metallille, betonille tai puulle, vedostettuja mustavalkokuvia. Tekniikka on mahdollinen nestemäisen, pohjamateriaalille levitettävän valotusemulsion avulla, jota voi valottaa ja prosessoida tavallisen mustavalkovalokuvapaperin tapaan.
Kuva teoksen takaa: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
Usein jo maatumisvaiheessa olevia kierrätysmateriaaleja Holma on keräillyt kulkureiteiltään ympäri maailmaa. "En merkitse esineiden löytöpaikkoja muistiin ja rakenna yhteyksiä kuvanottopaikan ja esineen löytöpaikan välille. Ainoa yhteys, jonka ne muodostavat, on niiden sulautumien yhteen kuvaksi", Holma kertoo. Valokuvatessaan Holma pyrkii reagoimaan nopeasti erilaisiin materiaaleihin, joita näkee - mutta myös valon määrään ja tunnelmiin.
Erja Salo, museolehtori
Lähde: VALOSTA. Vaihtoehtoiset vedostusmenetelmät valokuvauksessa ja taidegrafiikassa. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Muut julkaisut 1/2009.